Waterplezier
Recreëren in of op het water is een geliefd onderwerp van amateurfilmers. Sinds het begin van de film levert dit veel van dezelfde herkenbare beelden op. In Zomer (1939) zien we een typische zomerse stranddag in Nederland. Toch is deze film buitengewoon, omdat kleurenfilms in 1939 voor de meeste amateurfilmers onbereikbaar duur zijn. Zwemfilm uit 1945 is juist inhoudelijk opmerkelijk door het zorgeloze plezier in een tijd waarin je dit niet verwacht. Ed Millecam filmt al in 1934 een liefdevol portret van zijn zwemmende hond Mollie.
Esthetiek van water
Gevorderde amateurfilmers ontwikkelen zich door te experimenteren met inhoud, vorm of perspectieven. Emile Timan gebruikt in de film Spiegelstad uit 1954 het water in de Leidse grachten als tableau om zijn stad op vast te leggen. Langzaam zien we de huizen en het straatleven aan ons voorbij trekken in het weerspiegelende water.
Haven van Rotterdam
De stad Rotterdam is een schoolvoorbeeld van Nederlandse waterbeheersing. Kades, dokken, bruggen en honderden soorten boten en schepen bepalen het stadsgezicht. Water vormt de spil van onze economie, met de haven van Rotterdam in de hoofdrol als poort naar de rest van de wereld.